طراحی گرافیکی

طراحی گرافیکی :

طراحی گرافیکی، فرآیند ارتباط تصویری ست که با استفاده از تصاویر و تایپوگرافی برای ارائه ی اطلاعات صورت می گیرد.

تمرین های طراحی گرافیک زنجیره ای از مهارت های شناختی، زیبایی شناسی و هنرهایی همچون هنرهای تجسمی و طرح بندی صفحات را می طلبد.

طراح گرافیک از روش‌های مختلف در ایجاد و ترکیب کلمات، نمادها و تصاویر برای خلق یک نمایش تصویری از ایده‌ها و پیام استفاده می‌کنند.

از طراحی گرافیک در هویت (لوگو و نام تجاری) ، انتشارات (مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها) ، تبلیغات چاپ ، پوسترها ، بیلبوردها ، گرافیک وب‌سایت و عناصر ، علائم و بسته‌بندی محصولات استفاده می شود.

تاریخچه طراحی گرافیک :

طراحی گرافیک به مثابه یک تخصص از اواسط سده۲۰ مطرح شد. تا آن هنگام شرکت ها ومؤسسات تبلیغاتی توسط هنرمندان تجاری اداره می شد. 

این تخصص ها عبارت بودند از: صفحه بند؛ حروفچین که عنوان ومتن را با تمام جزییات طرح ریزی میکرد؛ تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمی مثل نمودارهای فنی را تهیه می کردند.

هنرمندان طراح حروف، روتوش کاران ودیگرانی که طرح های نهایی را برای تکثیر آماده می کردند. امروزه  طراحان گرافیک (طراح گرافیک به انگلیسی: Graphic Designer) با مؤسسات وآتلیه ها همکاری دارند. آنها نه تنها تبلیغات و آگهی ها، بلکه مجلات و روزنامه هایی را که این آگهی ها در آن چاپ می شوند، طراحی می کنند.

 طراحی گرافیک تا اواخرسده ی ۱۹ آثار گرافیکی، به صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ می شد. طی چندین سده، کارکرد های اصلی گرافیک اندک تغییری یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد.

طی دهه ی ۱۹۶۰، طراحی گرافیک به عنوان شیوه ای برای حل مشکلات ارتباطی مطرح شد. به همین ترتیب در رسانه های همگانی نیز به عنوان مد به روز بودن مطرح شد. اما تغییر در سبک آن حاصل چندین عامل مؤثر مانند پیشرفت های فناوری در حوزه ی رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه و گسترش تلوزیون و ویدئو بود.

در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجاری، به هنر گرافیک یورش می برد اما آثار چاپی هنری که به وسیله ی ماشین های دستی و به روش های سنتی انجام می گیرد، به زندگی خود ادامه می داد. هنرمندان تجسمی به ابداعات طرح و حروف می پردازند.

 لیتو گرافی، حکاکی روی چوب و لینو لئوم، تیزاب کاری، سیلک اسکرین و سریگرافی و چاپ های مخلوط، روش هایی  هستند که نقاشان به کار می برند. 

 

کانون تبلیغاتی همدان

کانون کیان مهر با بهره گیری از طراحان گرافیک (گرافیست) مجرب امور گرافیکی مشتریان خود را در بهترین زمان و با برترین جلوه های بصری خلق می نماید

نرم افزار های شرکت ادوبی

xd  چیست؟

adobe xd نرم افزار جدید شرکت ادوبی است که در سال ۲۰۱۷ اولین نسخه اصلی آن منتشر شد. این برنامه مناسب برای طراحان ux و ui می باشد که می توانند در آن اقدام به طراحی واسط کاربری و ساخت Prototype کنند.

اسم کامل adobe xd عبارت adobe experience design می باشد که هم برای ویندوز و هم مک منتشر شده است و با توجه به نرم افزار های درون بازار می توان گفت وجود نسخه ویندوز و مک برای ادوبی ایکس دی به نوعی مزیت محسوب می شود.

نرم افزار ادوبی ایکس دی (Adobe Xd) یک جایگزین خوب برای طراحی اپلیکیشن و وبسایت می باشد که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. این برنامه این قابلیت را به شما می دهد که طرح خود را در پلتفرم های مختلف به نمایش بگذارید و قبل از اجرای نهایی طرح پیش نمایش کاملی از طرح خود داشته باشید تا به راحتی بتوانید در مورد طراحی و ویرایش طرح خود تصمیم گیری کنید.

dreamweaver چیست؟

در Dreamweaver بسیاری از ابزارهای فوق العاده کاربردی وجود دارند و به همین دلیل بسیاری از متخصصان برای درست کردن وب سایت های خود از DW استفاده می کنند.

 نام اصلی Macromedia Dreamweaver که در سال 1997 ساخته شد و در سال 2005 توسط شرکت adobe  خریداری شد. شرکت ادوبی توانست در این چند سال این نرم افزار را به یکی از نرم افزارهای محبوب در زمینه طراحی صفحات وبسایتها تبدیل کند و همتراز و رقیب نرم افزار frontpage نیز می باشد که توسط شرکت مایکروسافت ایجاد شده است.

هنگامی که برنامه Macromedia Dreamweaver در ابتدا منتشر شد، بیش از 60000 بار از این محصول فقط در چند هفته اول خریداری شد. همچنین می توان این نرم افزار را یکی از سیستم عامل ها برای ایجاد صفحات وب نامید و با استفاده از یک ویرایشگر کد inbuilt این امکان را به شما می دهد تا با چندین زبان برنامه نویسی دیگر جهت آسان تر شدن کدها استفاده نمایید و می توانید به راحتی با پایگاه های داده مانند MySQL وPostgreSQL در ارتباط باشید همچنین قادر برای سفارشی ساختن قسمتهای مختلفی از این نرم افزار هستید.

 ایجاد نرم افزار وب سایت با Dreamweaver

برنامه های کاربردی مبتنی بر وب می تواند به راحتی توسط Dreamweaver ایجاد و یا ویرایش شوند. این ویرایشگر کد قادر است با محبوب ترین زبان های برنامه نویسی تحت وب HTML، CSS، PHP ، ASP، ColdFusion، جاوا اسکریپت، اکشن اسکریپت، و از VBScript، و غیره می توانید صفحات خود را ایجاد و آن را ذخیره نمایید و می توانید در هنگام استفاده از کدها از الگو ها و مثال های آن استفاده نمایید.

 این نرم افزار برای  برنامه نویسان حرفه ای و یا مدیران سایتهایی که تازه شروع به ایجاد سایت خود شده اند قابل استفاده است و براحتی و با داشتن تنها دانش htmlنیز می توانند صفحات سایت خود را برپایه استاتیک و یا دینامیک ایجاد کنند و پس از ایجاد صفحات خود می توانید با استفاده از گزینه FTP  در نرم افزار صفحات ایجاد شده خود را به هاست منتقل کنید و از تجربه داشتن یک سایت لذت ببرید.

 

photoshop چیست؟

فتوشاپ یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای است و توسط Adobe Systems توسعه یافته که برای ساخت و ویرایش عکس ها بکار می رود ، علاوه بر این نرم افزار های After effect ، Premiere ، Illustrator ، In design جزو مهمترین تولیدات نرم افزاری هستند که توسط Adobe System تولید شده اند.

نرم افزار Adobe Photoshop محبوب ترین برنامه برای ایجاد و اصلاح تصاویر است و همچنین یکی از محصولات با ارزش شرکت Adobe می باشد . این نرم افزار اجازه می دهد تا کاربران تصویر خود را به راحتی دستکاری ، برش و تغییر اندازه دهند و یک اثر جدید خلق نمایند . این نرم افزاربیشتر در میان عکاسان و طراحان گرافیک حرفه ای محبوب است .

اگر چه فتوشاپ برای ویرایش عکس ها و چاپ طراحی شده ، اما به طور فزاینده ای برای تولید عکس مخصوص وب استفاده می شود .

Adobe Photoshop همچنین ارتباط قوی با دیگر نرم افزار های Adobe برای ویرایش ، ساخت انیمیشن و CD های آموزشی دارد .فرمت اختصاصی فایل ها در فتوشاپ ( PSD ) است که می تواند به Image Ready ، Illustrator ، Premiere، After Effects و Encore DVD منتقل شود .

premier  چیست ؟

نرم افزار پریمیر قدیمی ترین و بهترین نرم افزار دیداری و شنیداری دیجیتال میباشد و برای کارهایی از قبیل تدوین و ویرایش ویدیو و فیلم ، همچنین جلوه های ویژه استفاده میشود.(همانند یک استودیوی فیلم سازی عمل میکند و تمامی ابزار های مورد نیاز را دارا میباشد.)

Adobe premiere  در سال 2003 عرضه شد و premiere  به نسخه های قبل از 2003 و premiere pro  به بعد از 2003 اشاره دارد.

نرم افزار پریمیر پرو از ویرایش ویدئو با روزولوشن بالا تا ۱۰۲۴۰ × ۸۱۹۲ و با رنگ ۳۲ بیت در کانال به صورت RBG و YUV پشتیبانی می کند.

ویرایش سطح نمونه صوتی، پشتیبانی از پلاگین VST Audio و میکس فراگیر ۵.۱ از امکانات آن هستند. ساختار پلاگین های پریمیر پرو به آن اجازه می دهد فرمت هایی بیشتر از آنهایی که توسط QuickTime  یا DirectShow  پشتیبانی می شوند، Import یا Export شوند و از تنوع وسیعی از فرمت ها و کدک های فایل های ویدئویی و صوتی در سیستم عامل های Mac و ویندزو پشتیبانی می کند.

وقتی به همراه پلاگین های جدید Cineform مورد استفاده قرار گیرد، از ویرایش سه بعدی نیز پشتیبانی می کند و قابلیت مشاهده موضوعات سه بعدی با استفاده از مانیتورهای دو بعدی را دارد و در عین حال تنظیمات چشم چپ و راست را به طور انفرادی انجام می دهد.

illustrator  چیست؟

ایلوستریتور ( illustrator ) نام یکی دیگر از محصولات کمپانی ادوبی است که هم هنرمندان نقاش و هم طراحان گرافیک برای ساخت تصاویر وکتور (برداری) از آن استفاده می‌کنند.

این نرم‌افزار برای اولین بار در تاریخ 19 مارس 1987 برای سیستم‌عامل مکینتاش ساخته شد و پس‌ازآن در سال 1989 برای ویندوز نیز ارائه شد. کمپانی ادوبی سالانه ویژگی‌ها و امکانات جدیدی را به این برنامه اضافه می‌کند و تحت لایسنس های مختلف برای فروش قرار می‌دهد.

تا سال 2012 این محصول نیز مانند سایر محصولات این کمپانی با پیش‌وند CS منتشر می‌شد و پس‌ازآن تحت نام CC به بازار عرضه شد.محیط ایلوستریتور شباهت زیادی به محیط کاری فتوشاپ دارد همینطور این دو نرم افزار بسیار با هم رابطه مستقیمی دارند که میتوان فایل های لایه باز هر کدام را در دیگری به راحتی استفاده کرد. رقیب اصلی ادوبی ایلوستریتور، نرم افزار کورل‌دراو است که یک نرم افزار گرافیکی قدیمی به حساب می آید و هنوز هم طرفداران خودش را دارد.

ایلوستریتور یک نرم افزار گرافیکی بسیار کاربردی است و هر گرافیستی باید به خوبی بتواند با آن کار کند. با ترکیب این نرم افزار با فتوشاپ می توان به تولید تصاویر خارق العاده و حرفه ای پرداخت که آرزوی هر طراحی است.

طراحی گرافیکی

طراح گرافیک شخصی خلاق و متفکر است که آموخته است: اول بفهمد، سپس نقشه کار را بکشد، آنگاه دیزاینی را اجرا کند که یک پیام خاص را با راه و روش تصویری و تخیلی برای مخاطبینی معین جهت ارتباط بیان کند. یک ارتباط تصویری به طراح گرافیکی نیازمند است که بتواند مطلع کند و مخاطبین خود را جذب کند. برای این منظور گرافیک دیزاینر یا طراح گرافیک ایده و فکری را پرورش می‌دهد که بتواند با فرمهای تصویری، محتوا را بیان کند. ایده و فکر در جریان عمل دیزاین تولید می‌شود، که طی آن گرافیک دیزاینر تحقیق می‌کند، مرتب می‌کند، و اطلاعات را تفسیر می‌کند، هدف را معین، ایده‌ها را ابداع و یک شکل و شمایل تصویری جدید را خلق می‌کند.

طراحی گرافیک اصطلاحی عام برای حرفه‌ای متشکل از طراحی حروف، تصویرسازی، عکاسی و چاپ به منظور ارائه اطلاعات یا آموزش است. این اصطلاح را نخستین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال ۱۹۲۲ به کار برد، با این حال فقط از جنگ جهانی دوم به بعد بود که کاربرد آن فراگیر و رایج شد.

طراحی گرافیک حوزه‌ای در هنرهای بصری، که اساساً طراحی مواد چاپ شدنی (تصاویر، نقوش و نوشته‌ها) را در برمی‌گیرد.

ارتباط بصرى در مفهوم وسیع آن تاریخ طولانى مدتى دارد. زمانى که انسان اولیه براى یافتن غذا به شکار مى‌رفت و جاى پاى حیوانى را بر روى گِل مى‌دید، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده مى‌کرد. اثر گرافیکى مى‌تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ یا یک نظام نشانه‌اى دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده‌ای. علائم گرافیکى در کنار هم تشکیل تصویر مى‌دهد. طراحى گرافیک در یک معنا حرفهٔ انتخاب یا ساخت علائم و آرایش آنها بر یک سطح براى انتقال یک ایده است. گرافیک هنرى است که ترسیم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آن‌را تشکیل مى‌دهند.

امروزه، طراحی گرافیک در سینما و تلویزیون نیز کاربرد دارد. صفحه‌آرایی، تصویرسازی، طراحی نوشته‌ها و حروف، طراحی برای انتشارات و تبلیغات، و طراحی برای بسته‌بندی کالا، از زمینه‌های اصلی فعالیت طراح گرافیک محسوب می‌شوند. سابقه این فعالیت‌ها به کارهای ویلیام موریس، لیسیتسکی و مدرسه هنری باهاوس بازمی‌گردد.

طراحى گرافیک به مثابهٔ یک تخصص فقط از واسط سدهٔ بیستم مطرح شد. تا آن هنگام شرکت‌ها و مؤسسات تبلیغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مى‌شد. این متخصصین عبارت بودند از: صفحه‌بند؛ حروفچین که عنوان و متن را با تمام جزئیات طرح‌ریزى مى‌کرد؛ تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمى از نمودارهاى فنى تا اسکیس‌هاى مُد را تهیه مى‌کردند؛ هنرمندانِ طراح حروف، روتوش‌کاران و دیگرانى که طرح‌هاى نهایى را براى تکثیر آماده مى‌کردند. امروزه طراح گرافیک با مؤسسات و آتلیه‌ها همکارى دارند. آنها نه تنها تبلیغات و آگهى‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هایى را که این ‌آگهى‌ها در آن چاپ مى‌شوند، طراحى مى‌کنند تا اواخر سده‌ٔ نوزدهم آثار گرافیکى به‌صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ مى‌شد. طى چندین سده، کارکردهاى اصلى گرافیک اندک تغییرى یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد. نخستین کارکرد طراحى گرافیک معرفى یا شناسائى است گفتن این‌‌که یک چیز چیست؟ یا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختمانی، تابلو، برچسب روى بسته‌بندى‌ها و … کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه‌اى ‘طراحى اطلاعات’ شناخته مى‌شود، در زمینهٔ اطلاع‌رسانى و آموزش است و رابطهٔ یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت، موقعیت و مقیاس مشخص مى‌سازد. مانند نقشه، نمودار. کارکرد سوم که متمایزتر از این دو کارکرد است یعنى نمایش و تبلیغ (پوستر و آگهی) که به قصد جلب‌توجه مخاطب و ماندگار کردن پیام است.
 
در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجارى به هنر گرافیک یورش مى‌برد اما آثار چاپى هنرى که به وسیلهٔ ماشین‌هاى دستى و به روش‌هاى کمابیش سنتى انجام مى‌گیرد، به زندگى خود ادامه مى‌دهد. هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مى‌پردازند. لیتوگرافی، حکاکى روى چوب و لینولئوم، تیزاب‌کاری، سیلک اسکرین و سریگرافى و چاپ‌هاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مى‌برند.
 
طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به‌عنوان شیوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه‌هاى همگانى نیز به‌عنوان مُد مطرح شد. چیزى که با سلیقهٔ به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود. اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفت‌هاى فناورى در حوزهٔ رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود. و از آنجائى‌که تنها هنر بصرى نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثرى داشت مى‌توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظرانى که نسبت به اهمیت اجتماعى ارتباطات آگاه شده بودند، قرار بگیرد.
 
طراحى گرافیک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه‌هایى که پیش از آن در اختیار سنت‌هاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهٔ جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت. نقش طراحى گرافیک در خدمات عمومى و تبلیغات فرهنگى نیز افزایش پیدا کرد.
 
در دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافیک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هویت بصرى قابل تشخیص براى شرکت‌‌ها بهره‌بردارى شد. تمام سازمان‌ها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند. به‌تدریج طراحان جهت بازاریابى محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند. با ظهور رایانه‌هاى شخصی، طراح تقریباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پیش از چاپ پیدا کرد.

طراحی گرافیک دربرگیرنده نوعی زبان است با دستور زبانی نامعین و با الفبایی پیوسته در حال گسترش؛ ماهیت نامشخص قوانین آن بدان مفهوم است که فقط می‌توان آنها را مطالعه کرد نه آموخت. زمانی یک اثر گرافیکی به درستی درک می‌شود که بتوان زبان آن را فهمید.

طراحی گرافیک عبارت از انتقال تصویری یک مفهوم، پیام و یا اطلاعات به مخاطبی خاص است. طراحی گرافیک از درک و بررسی اطلاعات و پیام آغاز می‌شود، سپس به بررسی مخاطب پیام و اطلاعات می‌پردازد، و دست آخر راه حلی تصویری برای ارائه پیام می‌یابد.

امروز طراحان گرافیک با بنگاه‌ها و آتلیه‌ها همکاری دارند و نه فقط تبلیغات و آگهی‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هایی را که این آگهی‌ها در آن چاپ می‌شود طراحی می‌کنند. به علاوه طراحی مستقل به بخشی از گروه مرتبط با صنعت ارتباطات بدل شد.

طراح گرافیک (به صورت منفرد یا در جایگاه مدیر هنری) با مشاوره متخصصان، هنرمندان و هنروران سایر هنرها و صنایع مرتبط به خلق اثری می‌پردازد که از ماهوی شکل جدیدی از جلوه‌های دیداری یا حتی شنیداری (گاه تلفیقی از هر دو) را به نمایش می‌گذارد. طراحی گرافیک از هنرهای دیگر در فرآیند آفرینندگی و تولید اثر هنری مدد می‌گیرد. این تعامل و تبادل چند سویه بین هنرهایی چون سینما، نقاشی، عکاسی، معماری و… حتی موسیقی و طراحی گرافیک برقرار است.

باید دانست که طراحی گرافیک (اعم از اینکه سیر آفرینندگی در آن توسط ابزار مکانیکی و دستی یا امکانات پیشرفته کامپیوتری صورت گرفته باشد) تا چه اندازه وابسته به ابزار (فیزیکی یا مجازی) و از آن مهم‌تر وابسته به مهارت و چیره‌دستی آفریننده یا هنرمند است.

هنر طراحی گرافیک هم به خودی خود و در شکلی مستقل به فردیت هنرمند اتکا دارد و واجد جلوه‌های خلاقانه تراوشات ذهن اوست و هم می‌تواند حاصل کاری گروهی و مدیریت شده باشد.

حضور طراحی گرافیک در تبلیغات (تجاری، فرهنگی و…) به قدری چشمگیر و اثربخش است که همواره از گرافیک به عنوان نخستین جلوه‌گاه عناصر دیداری در تبلیغات یاد می‌شود. فرآیند تبلیغات به روش‌های مختلف هدف‌گذاری و اجرا می‌شود. بسیاری از شاخص‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و آیینی… در شکل‌گیری ساختار و تعیین محتوا و دستیابی به اهداف نهایی یک بسته تبلیغاتی مؤثر هستند.

غیر از آن، شاخص‌های مهمی چون تحلیل مخاطبان از لحاظ گروه‌های سنی، جنسیتی، سطح تحصیلات و… نیز مولفه موثری به حساب می‌آید. نقش اصلی طراحی گرافیک در فرآیند تبلیغاتی، ترجمه تصویری مستقیم یا غیرمستقیم مفاهیمی است که در بسته تبلیغاتی برای معرفی کالا و خدمات، زمینه‌سازی برای فروش یا توسعه بازار، مبادلات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و یا به عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی جامعه، در قالب شناسه‌های دیداری و گرافیکی (ایستا و پویا) ارایه می‌شوند.

هنر گرافیک نوین شاخه‌های متعدد و متنوعی دارد. از یک طرف به عرصه تبلیغات فرهنگی و تجاری و از سوی دیگر در سینما و تلویزیون کاربرد دارد. این هنر با معماری و موضوعات ارتباط محیطی نظیر علائم راهنمایی و رانندگی و کمک به زیباسازی فضاهای شهری نیز ورود پیدا کرده و از دیگر سو مواردی چون طراحی تمبر و اسکناس، طراحی کاشی، کاغذهای بسته‌بندی، کاغذ دیواری، پارچه و… را نیز شامل می‌گردد. به طور کلی سبب شده که هنر گرافیک علاوه بر خط (فرم) و رنگ به عناصر دیگری چون حجم و نور روی آورد و نیز از «حرکت» به عنوان عامل موثری برای انتقال مفاهیم بصری سود جوید.