تدوین برنامه بازاریابی

تدوین برنامه بازاریابی

یک برنامه بازاریابی یک سند جامع است که فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی را برای سال پیش رو در بر دارد.

برنامه بازاریابی فعالیت های تجاری را بصورت مدون و هدفمند مشخص و در زمان معین تبین می کند. یک برنامه بازاریابی همچنین شامل شرحی بر موقعیت فعلی تجارت ، بحث بر بازار هدف ، توصیف مدل آمیخته بازاریابی (مجموعه ای از چهار ابزار محصول، قیمت، محل عرضه محصول، ترویج محصول است که بصورت ترکیبی برای افزایش فروش مورد استفاده قرار می گیرند) که برای توسعه بازاریابی بکار می روند می باشد.

تدوین طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن، نقشه راه تداوم کسب و کار است. تعیین مسیر حرکت برنامه ریزی شده، سازمان یافته و دقیق از نقطه فعلی به نقطه مطلوب که اهداف شرکت را در بر می گیرد.


فقدان برنامه بازاریابی تصمیم گیری را بسیار سخت می کند و چون راهبردهای شفافی وجود ندارند سازمان در بازار آشفته و سردرگم می شود. این سردرگمی موجب کند شدن فعالیت های بازاریابی و متعاقبا کاهش هم افزایی منابع سازمان می گردد.

  • تدوین طرح بازاریابی با یکپارچه سازی فعالیت های مربوط به آمیخته بازاریابی باعث ایجاد ارزش می شود که امروزه در دنیای بازاریابی تبدیل به یک الزام شده است.
  • مارکتینگ پلن موجب تغییر دیدگاه مدیران ارشد و حمایت آنها از برنامه های بازاریابی می شود. بدون حمایت مدیران ارشد، فرآیند بازاریابی با مشکل مواجه خواهد شد.

ارایه برنامه بازاریابی، مدیران سایر بخش های سازمان از جمله تولید، تحقیق و توسعه، مالی و منابع انسانی را ترغیب به همکاری با واحد بازاریابی و فروش می کند. به عنوان مثال تدوین طرح بازاریابی به نوعی طرح توجیهی کسب بودجه از واحد مالی با حمایت مدیر ارشد سازمان است.

طراحی برنامه بازاریابی امری حیاتی است . بازاریابی برای عرضه محصولات و خدمات بسیار اهمیت دارد. بدون بازاریابی مشتریان و خریداران از وجود ما آگاه نشده و امکان خرید از ما از بین میرود. بدون خریدار فروشی وجود ندارد.

  1. تشریح کامل بازار : بدون شناخت دقیق مشتری امکان فروش در بازار وجود ندارد.
  2. کمک به ایجاد شعار تبلیغاتی موثر : بازاریابی درباره شناخت دقیق کالا ها و خدمات خود و شناخت نیازهایی است که این کالا ها و خدمات برطرف می کنند. شعارهای تبلیغاتی باید برای مخاطبان ما در بازار هدف نوشته شود.
  3. تعیین تمرکز و میسر حرکت : با ایجاد نقشه بازاریابی، میتوانیم نحوه استفاده و میزان استفاده از هرکدام از روشهای بازاریابی، مانند: بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی را تبیین و بر اساس نتایج حاصله از هر کدام، نقشه بازاریابی خود را اصلاح و باز نویسی کنیم. 
طراحی و تدوین برنامه بازاریابی
برای بازاریابی باید اول از همه محیطی که در آن فعالیت می‌کنیم را خوب بشناسیم. برای این شناخت باید عوامل اقتصادی، سیاسی، تکنولوژیک و اجتماعی جامعه پیرامون را بررسی کنیم. این موضوع به ما امکان می‌دهد که بفهمیم دورنمای فعالیتمان چیست و چطور می‌توانیم این کار را برنامه‌ریزی کنیم.

قدم بعدی وضعیت خودمان در صنعت است که باید ببینیم صنعت ما چه شکلی است و چطور در آن کار می‌کنیم همچنین بدانیم وضعیت رقبا و بازار هدف چگونه است یا به اصطلاح تحلیل بازار و رقبا کنیم . این را که بدانیم می توانیم استراتژی کاری خود را بفهمیم. در شناخت صنعت مشتری، تامین کننده و رقبا و کالای جانشین مهم هستند که برای این موضوع ارزیابی، ابزارهای متفاوتی هست ، این ابزارها در تدوین برنامه بازاریابی مدون و مناسب به ما کمک خواهد کرد.

یک مشاور و پلنر بازاریابی می تواند نحوه تعاول شما با بازار و رقبا را دگرگون کرده و هدف متصور شما را برایتان به بهترین نحو پیاده سازی کند

 

 

اگر می خواهید در رابطه با طراحی و تدوین طرح بازاریابی اطلاعات بیشتری کسب کنید جهت مشاوره با ما در ارتباط باشید