تحلیل و بهبود تجربه کاری

تحلیل و بهبود تجربه کاری

تجربه کاربری چیست و چرا اهمیت دارد؟

ux چیست؟

به طور کلی نگرش، رفتار، احساسات و دستاوردهای یک کاربر در بهره‌گیری از یک خدمت یا خرید یک محصول را تجربه کاربری (user experience) یا به اختصار می‌گویند.

 این مفهوم از دهه ۱۹۹۰ مطرح شد، اما تا سال‌های اخیر اعتبار چندانی نداشت؛ اما امروزه می‌دانیم که با بهبود تجربه کاربری می‌توانید تجربه‌ای منحصر به فرد برای یک کاربر ایجاد کنید، این تجربه می‌تواند نیاز کاربر را با هر سطحی از تجربه و دانش رفع کند؛ پاسخ دادن به نیازهای مشتری در کمترین زمان ممکن باعث می‌شود که پیشنهاد برند شما از طریق مشتریان بالفعل به مشتریان بالقوه انجام گیرد.


تحلیل و بهبود تجربه کاری

موارد زیر بخشی از مهم‌‎ترین فاکتورهایی هستند که باید در بهبود تجربه کاربری به آن دقت کنید:

بهترین بودن به معنی در برداشتن همه‌ی ویژگی‌ها نیست، بلکه به معنای این است که در سطح خود بهترین را عرضه کنید. 

تامین کردن کامل‌ترین شرایط برای کاربران در یک سایت ساده، بسیار بهتر از ایجاد یک سایت با امکانات متنوع اما پر از ایراد است

مفاهیم ساده را در قالب‌های جذاب و متفاوت در اختیار مخاطب قرار دهید.

در استفاده از رنگ‌ها دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید. 

برای این کار لازم است رنگ برند و اهداف خود را بدانید و سلیقه‌ی کاربران خود را پیش‌بینی کنید.

مهم‌ترین اطلاعات را در قسمت‌های بالایی سایت قرار دهید. 

با این کار بخش مهمی از اطلاعات مورد نیاز به سادگی در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و در نتیجه تجربه کاربری رضایت بخشی را برای او ایجاد می‌کند.

اگر دانش کافی در مورد تجربه کاربری ندارید باید چه اطلاعاتی به دست آورید؟ 

اگر در این زمینه مهارت ندارید باید چه کاری انجام دهید؟

 مشکل اصلی اینجاست که تجزیه و تحلیل معمول تجربه کاربری بخشی از مهارت های سئو محسوب نمی شود اما UX چیزی بیشتر از تمرکز بر روی بازدیدکننده نیست.

شبکه‌های اجتماعی و UX

تحقیق در زمینه رفتار کاربر، سرمایه گذاری مهمی در طول فرآیند طراحی است.

 این مرحله شامل جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها به منظور بهبود تجربه کاربری در سایت است.

دانش UX امروزه با عکس‌العمل‌های کاربران پیوندی محکم دارد، بنابراین شبکه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای شناسایی رفتار کاربران و یک منبع عالی برای تحقیقات UX است.
تحلیل و بهبود تجربه کاری

ux مخفف چیست ؟

UX مخفف کلمه User Experience می باشد. که می توان آن را به صورت تجربه کاربری ترجمه کرد.

طراحی UX یکی از راههایی که با استفاده درست از اون میتونیم باعث افزایش احساس رضایتمندی و وفاداری در مشتری بشیم. و همنیطور از طریق بهبود usability (قابلیت استفاده) ، میشه کاری کرد که وقتی مشتری با محصول ما تعامل پیدا میکنه احساس لذت و رضایت مندی کنه و به سادگی بتونه از محصولات ما استفاده کنه .

 بنابراین ، کار یک طراح UX اینکه به عنوان یه بازاریاب با توسعه کیفیت محصول کاری کنه که مشتری احساس مالیکیت در قبال اون محصول داشته باشه .

در حقیقت UX بیشتر به طراحی یک سناریو برای آشنایی راحتتر و بهتر کاربران با خدمات ارائه شده و یا محصولات می پردازد، این یک نکته مهم در طراحی وب سایت است که بتوانید به بهترین روش ممکن کاربران را با خدمات مورد نظر آشنا کنید.

 طراحان با تجربه خود را جای کاربران گذاشته تا بتوانند مشکلات آن ها چه از نظر لغوی در متن چه از نظر دسترسی و … را در مواجهه با وب سایت در یابد و بتواند بهترین سناریو را برای وب سایت ارائه دهد.

طراح تجربه کاربری (UX) باید به طور فعالانه در فرآیند تحقیق، ارزیابی، توسعه، محتوا و نمونه سازی برای ارزیابی کیفیت محصول مشارکت داشته باشد. 

طراحی تجربه کاربر یک مفهوم غیر دیجیتال و مرتبط با علوم شناختی است، اما به طور عمده در حوزه ی دیجیتال تعریف و به کار گرفته می شود.

به طور کلی می توان گفت طراحی رابط کاربری سه بخش از محصول را تشکیل می دهد:

Sense: 

شامل کنش و واکنش محصول در رابطه با ورودی کاربر و یا محیط های نمایش متفاوت است.

Skin : 

شامل نمایش بصری و گرافیکی محصول است.

Makeup :

شامل دستورالعمل ها و نکات و راهنماهایی است که کمک می کند کاربر تجربه بهتری داشته باشد.